Op wehelpen.nl is het mogelijk om burenhulp tegen een kleine vergoeding regelen. Dit hoeft niet, deze keuze is aan jou als gebruiker. Een hulpbieder kan in het aanbod per rubriek aangeven waar hij wel of niet een vergoeding voor wenst. Andersom kan degene die reageert op het hulpaanbod aangeven of hij een vergoeding wil geven voor de ontvangen hulp.
Het gaat altijd om een vergoeding tussen buurtgenoten waarbij op wehelpen.nl een tarief van 5 euro per uur geldt. Zelfstandigen en organisaties mogen geen betaling vragen.
Een betaalverzoek doen op wehelpen.nl via iDEAL
Als je onderling wilt afrekenen kun je op wehelpen.nl kiezen voor een betaalverzoek via iDEAL. De hulpbieder kan een betaalverzoek aanmaken en versturen voor overeengekomen hulp. Deze knop vind je rechts in het kader, naast de chat. Ontvang jij hulp en wil je afrekenen? Vraag de hulpbieder dan of hij een betaalverzoek wil aanmaken.
Degene die het betaalverzoek stuurt, en dus het geld ontvangt, moet daarvoor zijn of haar bankrekening koppelen. Ga naar 'Mijn wehelpen', kies ‘Instellingen’ en klik op 'Bankrekening'. Volg het proces. Om jouw bankrekening te verifiëren word je gevraagd € 0,01 over te maken. Daarna volgt een verificatie via jouw mobiele nummer. Het koppelen van jouw bankrekening duurt even (maximaal 1 werkdag, in de weekenden kan dit afwijken). Doe dit daarom tijdig. Wanneer jouw bankrekening gekoppeld is, ontvang je hiervan een e-mail.
Nadat jouw bankrekening gekoppeld is, kun je gebruikmaken van het betaalverzoek. Je vult de details van de hulp in, controleert het overzicht en verstuurt het betaalverzoek. De vrager ontvangt hiervan bericht. Als je gebruik maakt van deze betaalmethode, ontvang je het bedrag binnen een werkdag op je rekening. Online betalingen worden geregeld via Online Payment Platform BV.
NB. De mogelijkheid voor het maken van een betaalverzoek vanuit een hulpvraag ('Gevraagd') is momenteel nog niet beschikbaar.
Hoe werkt het?
- Stuur een betaalverzoek naar de hulpvrager. Deze mogelijkheid vind je als hulpbieder aan de rechterkant van de chat, nadat je een bericht hebt gestuurd aan de hulpvrager.
- Klik je op de button Online betalen.
- Voer de gevraagde gegevens in en klik op betaalverzoek versturen.
- De hulpvrager ontvangt een notificatie van het verzoek en een bericht in de berichtenbox op wehelpen.nl.
- Met één klik handelt de hulpvrager de betaling af in de eigen bankomgeving.
- Beiden ontvangen een bevestiging als de betaling is gedaan.
- Je kunt de status van de betaling inzien in het blok rechts naast de chat.
- Je ontvangt de betaling uiterlijk de volgende werkdag op je bankrekening.
Zijn er kosten verbonden aan het doen van een betaling?
Voor de hulpbieder is de betaling gratis. Je betaalt wel eenmalig € 0,01 om je rekening te koppelen aan het systeem. Als hulpvrager betaal je € 0,60 per transactie. Dit bedrag is opgebouwd uit kosten voor de betaalservice van Online Payment Platform BV en administratiekosten van wehelpen.nl.
Wie verzorgt de betaaltransactie?
- Deze dienst is samen met het Online Payment Platform BV ontwikkeld.
- Het Online Payment Platform BV heeft een vergunning bij de Nederlandsche Bank als betaaldienstverlener en voldoet aan alle wet- en regelgeving voor het verwerken van betalingen.
- Wil je hiervan gebruik maken? Registreer je dan éénmalig zoals hierboven beschreven.
- Deze dienst is voor zowel particulieren als organisaties.
- Om je identiteit te controleren slaat Online Payment Platform BV je persoonsgegevens en IBAN-nummer op. Deze informatie wordt niet met ons gedeeld.
- Wil je meer weten over de identiteitscontrole door Online Payment Platform BV, klik dan hier.
Waarom betalen via wehelpen.nl?
Wanneer er sprake is van een vergoeding, adviseren wij hulpvragers en hulpbieders om gebruik te maken van de online betaalmogelijkheid die wehelpen.nl biedt om onderling af te rekenen. Veel organisaties maken al gebruik van dit veilige en overzichtelijke systeem. Bij het aanmaken van het betaalverzoek wordt gevraagd naar belangrijke details rondom de afgesproken hulp. Dit helpt beide partijen om concrete afspraken te maken. Zo voorkom je onduidelijkheden en onenigheid achteraf.
Ik ben het niet eens met de betaling. Wat nu?
Een vervelende situatie, die je het liefst wilt voorkomen. Het is daarom slim om in de onderlinge berichten zo concreet mogelijk met elkaar af te stemmen wat de verwachtingen zijn. Denk aan wat de aanbieder gaat doen, wanneer, hoe laat, in hoeveel tijd en voor welk bedrag. Door dit vooraf te bespreken, weten jullie allebei waar je ‘ja’ tegen zegt. Hulp nodig bij het maken van afspraken? Wehelpen.nl biedt een handige voorbeeldovereenkomst waarin je onderlinge afspraken vastlegt. Het format kan onder andere handig zijn bij grote of langdurige klussen. Klik hier om de voorbeeldovereenkomst te downloaden.
Komen jullie er samen niet uit? Stuur dan een bemiddelingsverzoek per mail naar servicedesk@wehelpen.nl. Wij luisteren naar beide betrokkenen en geven een advies.
Moet ik de inkomsten uit betaalde hulp ook opgeven bij de Belastingdienst of het UWV?
Voor het geld dat je verdient via deze website zijn regels opgesteld door de overheid. Vraag deze na bij de betreffende instantie.